نیمه شعبان

مجله بانوان

/

مذهبی

/

نیمه شعبان

[ پیامک نیمه شعبان, نیمه شعبان, روز نیمه شعبان, نیمه شعبان چیست, تصاویر نیمه شعبان, نماز شب نیمه شعبان, اعمال شب و روز نیمه شعبان, اعمال نیمه شعبان, اعمال شب نیمه شعبان, مولودی نیمه شعبان, تبریک نیمه شعبان, پیامک نیمه شعبان نیمه شعبان نیمه شعبان, ]

خرید اینترنتی کفی افزایش قد

نیمه شعبان,مولودی نیمه شعبان

نیمه شعبان، روز 15 شعبان و سالروز تولد امام دوازدهم شیعیان می باشد

نیمه شعبان، روز 15 شعبان و سالروز تولد امام دوازدهم شیعیان می باشد. در برخی روایات، شب نیمه شعبان پس از شب قدر برترین شب‎ها دانسته شده است. گروهی از شیعیان در این شب به شب زنده داری و اعمال مذهبی مشغول می‎شوند. برخی از اهل سنت و طریقت‎های تصوف نیز به فضیلت این شب معتقدند.جشن نیمه شعبان از بزرگترین جشن های شیعیان است که به مناسبت میلاد امام مهدی(عج) در مناطق شیعه نشین جهان برگزار می‎شود. در ایران، مسجد جمکران و در عراق، کربلا محل تجمع شیعیان در این روز است. این روز در تقویم رسمی ایران تعطیل رسمی است و روز جهانی مستضعفان نام گرفته است.

نیمه شعبان در روایات
روایات نقل شده از پیامبر اکرم (ص) و امامان شیعه بر اهمیت شب زنده داری و عبادت در شب نیمه شعبان تأکید دارد؛ از جمله در روایتی آمده است: جبرئیل در شب نیمه شعبان پیامبر را از خواب بیدار کرد و ایشان را به برپایی نماز، قرائت قرآن، دعا و استغفار در این شب سفارش نمود.[1] در روایتی دیگر، یکی از همسران پیامبر از عبادت خاص و سجده‎های طولانی و متعدد پیامبر در شب نیمه شعبان خبر داده است.[2] در احادیثی از امام علی(ع) و امام صادق(ع) نیز بر عبادت و انجام اعمال خاص شب نیمه شعبان تأکید شده است.[3]دسته‎ای دیگر از روایات، حاکی از اهمیت نیمه شعبان به سبب تولد امام مهدی (عج)، آخرین حجت خدا بر مردم است.[4]


اسامی دیگر شب نیمه شعبان
برات: برات به معنای حواله، سند و نوشته ای که به کسی دهند تا به استناد آن، پول یا هر چیز دیگر را از دیگری بگیرد. به حواله معنوی نیز برات می گویند و از آنجا که در شب نیمه شعبان خداوند برات (سند) آزادی از جهنم را به بندگان خود می‎بخشد به این شب، شب برات گفته می‎شود.[5]


لیلة الصک: صک معرّب چک فارسی و مترادف برات است.[6]


برات کاندیلی: در ترکیه به این شب، برات کاندیلی گفته می‎شود.


شب رهایی: در آسیای جنوبی به شب نیمه شعبان، شب رهایی گفته می شود.[7]

نیمه شعبان,مولودی نیمه شعبان

پانزدهم شعبان تنها برای شیعیان اهمیت ندارد بلکه برای اهل سنت نیز جایگاه خاصی دارد


فضیلت نیمه شعبان
روایات متعددی در اهمیت و فضیلت شب و روز نیمه شعبان وجود دارد. بخشی از فضیلت‎های این شب در ذیل آمده است:گشایش درهاى خشنودى، بخشش، روزى و نیکى در شب نیمه شعبان؛[12]
تقسیم روزی و ثبت شدن زمان مرگ انسان؛[13]
بخشیدن همه انسان‎ها غیر از مشرک، قمارباز، فرد قطع رحم کرده، شراب خوار و فردی که بر انجام گناه اصرار می‎ورزد.[14]
برترین شب ها پس از شب قدر.[15]نیمه شعبان از دیدگاه اهل سنت
پانزدهم شعبان تنها برای شیعیان اهمیت ندارد بلکه برای اهل سنت به ویژه طریقت‎های تصوف آن نیز جایگاه خاصی دارد. روایات متعددی از پیامبر(ص) و صحابه درباره اهمیت عبادت در این شب و مشخص شدن روزی و مقدرات انسان در آن وجود دارد.[16][17][18][19][20] برخی از علمای اهل سنت در صحت این روایات تردید داشته و وجود فضیلت برای شب نیمه شعبان را رد می‎کنند این در حالی است که ابن تیمیه، نظریه پرداز سلفیه، نیز نتوانسته فضیلت این شب را نادیده بگیرد اما اجتماع مسلمانان در مسجد برای احیا و خواندن نماز صد رکعتی این شب را بدعت دانسته است.[21]بر همین اساس علمای سلفی قرن چهاردهم و پانزدهم هجری نظیر تهانوی، یوسف قرضاوی و محمد صالح منجد شب زنده داری و برگزاری مراسم شب برات را عملی بی‎اساس و بدعت می‎دانند.[22][23][24]اهل سنتِ معتقد به فضیلت نیمه شعبان، به شب زنده‎داری و انجام امور عبادی نظیر خواندن قرآن، برپایی نمازهای مستحبی، دعا و روزه داری در روز نیمه شعبان اهتمام می‎ورزند. این شب نزد آنان نیز به شب برات معروف است.[25][26][27] خواندن صد رکعت نماز یا همان صلوة الخیر که در آن هزار بار سوره توحید خوانده می‎شود از جمله اعمال عبادی مشترک میان شیعه و اهل سنت است.[28] مراسم شب برات در برخی از مناطق اسلامی نظیر شبه قاره هند با زیارت قبور، دادن غذا و صدقه به نیازمندان همراه است.[29]

==============================================

پانویس
مجلسی، بحارالانوار، بیروت، دارالاحیاءالتراث العربی، چاپ سوم، 1403ق ج 98، ص413.
سید بن طاووس، اقبال الأعمال، تحقیق:جواد قیومی اصفهانی، ص217-216.
سید بن طاووس، اقبال الأعمال، تحقیق:جواد قیومی اصفهانی، ص540؛ مجلسی، بحارالانوار، بیروت، دارالاحیاءالتراث العربی، چاپ سوم، 1403ق، ج94، ص84 و 85.
سید بن طاووس، علی بن موسی، اقبال الأعمال، تحقیق:جواد قیومی اصفهانی، ص218 و 219.
علی اکبر دهخدا، لغت نامه، ذیل «برات»، زیرنظر محمدمعین، تهران 1325ـ1359ش.
رامپوری، غیاث اللغات، به اهتمام منصور ثروت، ص503ـ504.
با شکوه ترین جشن تولد برای کامل ترین انسان، پایگاه اطلاع رسانی حوزه.
کلینی، الکافی، 1407ق، ج1، ص514؛ شیخ مفید، الارشاد، 1413ق، ص339؛ طبری، دلائل الامامه، 1413ق، ص501؛ طوسی، کتاب الغیبه، 1411ق، ص239.
طوسی، کتاب الغیبه، 1411ق، ص231. شیخ مفید، الارشاد، 1413ق، ص346.
کلینی، الکافی، 1407ق، ج1، ص329، ح5 و ص514، ح1. ابن‎بابویه، محمد بن علی، مترجم: محمد باقر کمره‎ای، کمال‎الدین و تمام النعمة، تهران، کتابفروشی اسلامیه، 1377ش، ج2، ص104؛
طوسی، الغیبة، 1411ق، ص396، حدیث 367.
سید بن طاووس، اقبال الاعمال، تحقیق:جواد قیومی اصفهانی، ص212؛ مجلسی، بحارالانوار، بیروت، دارالاحیاءالتراث العربی، چاپ سوم، 1403ق، ج98، ص413.
سید بن طاووس، اقبال الاعمال، تحقیق:جواد قیومی اصفهانی، ص212؛ مجلسی، بحارالانوار، بیروت، 1403ق، ج98، ص413.
سید بن طاووس، اقبال الاعمال، تحقیق:جواد قیومی اصفهانی، ص217-216.
سید بن طاووس ص209؛ مجلسی، بحارالانوار، بیروت، 1403ق، ج94، ص85.
منذری، الترغیب والترهیب، عبدالعظیم بن عبدالقوی تحقیق: ابراهیم شمس الدین، دارالکتب العلمیة، چاپ اول، 1417ق، ج2، ص73و74؛ ج3، ص67، 233 و307-309.
البانی، السلسلة الصحیحة، ریاض، مکتبة المعارف للنشر والتوزیع، ج3، ص135؛ ج4، ص86.
ابن حجر عسقلانی، الأمالی المطلقة، تحقیق: حمدی عبدالمجید السلفی، بیروت، ص52.
بیهقی، شعب الایمان، بیروت، دارالکتب العلمیة/منشورات محمد علی بیضون، چاپ اول، ج3، ص378-386.
احمد نگری، جامع العلوم، بیروت، 1395ق، ج3، ص179.
ابن تیمیه، فتاوای، بیروت، دارالکتب العلمیة، چاپ اول، ج5، ص344.
تهانوی، تسهیل بهشتی زیور، به اهتمام اساتید جامع الرشید، کتاب گهر، کراچی، 1327ق، ص75.
حکم شرعی شب زنده‎داری و برگزاری مراسم عبادی به مناسبت نیمه شعبان، پایگاه اینترنتی یوسف قرضاوی.
عطیه صقر، شب نیمه شعبان؛ فضیلت و حکم شرعی شب زنده‎داری در آن، پایگاه اینترنتی اسلام آن لاین.
ملتانی، بهاء الدین زکریا، الاوراد، اسلام آباد، 1398ق، ج1، ص174ـ176.
علوی کرمانی، محمد، سیر الاولیاء، اسلام آباد، 1398ق، ج1، ص405.
نوربخش، محمد بن محمد، الفقه الاحوط، کراچی، 1393ق، ج1، ص112ـ113.
علوی کرمانی، سیرالاولیاء، اسلام آباد، 1398ق، ج1، ص405.
احمد دهلوی، فرهنگ آصفیه، ذیل «شب برات»، لاهور، 1986ق.

منبع: fa.wikishia.net